שרונה אז והיום

ספרי תל אביב במהדורה דיגיטלית

גלריית סרטים

מגנטים תל-אביביים למכירה

מאמרים בתולדות תל-אביב

גלריית תמונות

פורומים

לוח אירועים

ספרים חדשים בנושא א"י

העולם שלי - מאמרים וכתבות על אטרקציות עולמיות

ארכיון ניוז-לטר שבועי

מאמרים וכתבות תיירותיות

סרטי תל-אביב הקטנה

מכתבי תודה על סיורים

ספרים של אילן שחורי למכירה

תל אביב - אודיסה

בית הבאוהאוס בו נולדתי - גורדון 67 תל-אביב

מסמכים נדירים מתולדות תל אביב

סרטים והופעות של אילן שחורי בתכנית רואים עולם בערוץ 1











נחיתה לא מתוכננת

נחיתה לא מתוכננת של מטוס צרפתי לפני 100 שנה בחוף צ'ארלס קלור הובילה את תל-אביב ויפו להיות מקום הנחיתה הראשון של מטוס בארץ ישראל


 

 תל אביב ויפו לא ציפו כלל, לפני מאה שנה, ב-27 בדצמבר 1913, שיזכו לארח, לגמרי במקרה, את הטיסה הראשונה שנחתה בארץ ישראל,  שבוצעה על ידי הצרפתי ז'ול ודרין (Jules Vedrines), במטוס מסוג בלריו XI. זאת כעשר שנים בלבד, מאז אותה טיסה היסטורית שערכו האחים וילבור ואורוויל רייט בקיטי הוק שבארצות הברית. אגב, נכדו של ז'יל ודרין, הוברט ודרין ביקר בישראל ב-2001 בעת שכיהן כשר החוץ בתקופת שלטונם של ראש הממשלה  ליונל ז'וספן והנשיא ז'אק שיראק , ואינו ידוע כ"ידיד ישראל".

בין שטח הדולפינריום למוזיאון האצ"ל בפארק צ'ארלס קלור, באיזור חוף הים בין יפו לתל אביב, לא רחוק מבית החולים "שער ציון" שהיה קיים מאז סוף המאה ה-19, פרי יוזמתו של  שמעון רוקח, התרחש אותו אירוע שנכנס לספר ההיסטוריה. השנה  עתיד אירוע חשוב זה, לעמוד במוקד החגיגות, למלאת 100 שנות תעופה בארץ ישראל.  

בין היתר עתידה להיות מוצבת במקום אנדרטה לציון הנחיתה ההיסטורית של שחזור מדויק של המטוס שנחת ,עליו עובד בימים אלה דני שלום. דני שלום, היסטוריון התעופה בארץ ישראל מנהל המוזיאון לתעופה וחלל שגם  עומד מאחורי פתיחת המוזיאון, העתיד להיפתח בשילוב  מטס חגיגי, ביום העצמאות הקרוב. זאת בנפרד לתערוכה גדולה הצפויה להתקיים במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב.


כשנתיים לפני מלחמת העולם הראשונה, החלה תחרות מוזרה של מספר טייסים  ממדינות שונות להשיג טווחי טיסה מעל הים התיכון ועליונות אווירית באיזור המזרח התיכון. בתחרות זו,  בעיקר בקו בין פאריס למצריים, היתה גם משמעות פוליטית לא קטנה. בתחרות  נטלו חלק כמה טייסים צרפתיים ועות'מניים, שחלקם שילמו בחייהם בהתרסקות בים התיכון ובשטחי א"י.

שלושה מטוסים צרפתיים התחרו בניהם בין אוקטובר לנובמבר 1913 מי הראשון שיצליח להגיע ליעד. מפאריס דרך וינה, איסטנבול, ביירות, יפו, ירושלים ועד קהיר דרך פורט סעיד. פרסים רבי ערך הובטחו למנצחים והעיתונות הצרפתית ליוותה את מעשה החלוץ שלהם בכותרות ראשיות. 

 כל המטוסים הרבו בחניות ביניים, כדי לקיים טיסות ראווה, קבלות פנים גדולות ומפוארות וגם קבלת אותות כבוד. הטיסה הראשונה המריאה מפאריס ב-20 באוקטובר.
 
המטוס היה דו מושבי אותו הטיס פייר דוֹקוּר (Pierre Daucourt) ואליו הצטרף המכונאי אנרי רוּ (Henry Roux). אולם המטוס התרסק ועלה באש  במחצית הדרך כחודש לאחר מכן.

הצוות הצרפתי השלישי היה מארק בונייה (Marc Bonnier) וז'וזף בארנייה (Joseph Barnier). הם המריאו משדה קטן ליד ורסאיי ב-10 בנובמבר כשמגמת פניהם מזרחה.

ב-31 בדצמבר 1913 יצאו השניים מבירות דרומה וטסו לאורך קו החוף, דרך הכרמל, ומשם לכיוון לטרון וירושלים שם נחתו בונייה ובארנייה באותו יום ,ונערכה לכבודם קבלת פנים מפוארת. היו אלה הטייסים הראשונים שנחתו בירושלים מאז ומעולם.

ז'ול ודרין (Jules Vedrines)היה הטייס השני שיצא לדרך. הוא המריא באוקטובר 1913  לבדו מפאריס, במטוס חד כנפי, דו-מושבי מסוג בלריו 11. לואי בלריו ((Louis Bleriot, מתכנן המטוס, היה מהנדס, ממציא ומחלוצי הטייס בצרפת שהתפרסם בעקבות הצלחתו להיות ראשון בעולם, ב-25 ביולי 1909 , שחצה את תעלת למאנש מקאלה שבצרפת לדובר שבאנגליה. לאחר מכן התמקד בתכנון מטוסים ועמד בראש מפעל SPAD,  היצרנית הצרפתית למטוסי קרב הגדולה ביותר בעת מלחמת העולם השנייה.

 ב-17 בדצמבר המשיך ז'ול ודרין לטוס מעל מקונסטנטינופול, חנה בין היתר בטריפולי ובבירות. משם מטרתו היתה להגיע לאיזור יפו ולנחות בשדה שהוכשר כמנחת מיוחד במקווה ישראל, כיאה למוסד בעל זיקה צרפתית, שם ציפתה לו קבלת פנים מפוארת בנוכחות קונסול צרפת בארץ ישראל.

כיאה לטייס הראשון המגיע לארץ הקודש. ב-27 בדצמבר 1913, שבת לפני הצהריים, חג החנוכה, המריא ז'ול ודרין מבירות. בעת הטיסה נשבה רוח עזה, שגרמה למטוס מחסור בדלק ומנעה מז'ול ודרין לטוס במסלול שקבע לעצמו.

במקווה ישראל, המתינו אותה שעה  לז'ול ודרין אלפים בהם גם מסייה גֵרו
(Gueyraud) קונסול צרפת בירושלים, ורעייתו. יפו וסוחריה שבתו ממלאכה וממסחר .הנהלת מסילת הברזל יפו-ירושלים הסיעה רכבות מיוחדות למקווה ישראל, ובבוקרו של יום נהרו אל המקום אלפים מיפו וממושבות יהודה ברגל, ברכבת ובעגלות מיוחדות.

בשל הרוחות, התקשה ודרין לאתר את השדה במקווה ישראל והוא נאלץ לנחות באופן בלתי מתוכנן, על חוף הים, מצפון ליפו. בעת הנחיתה הלא מתכוננת ובשל השטח החולי, נשבר אחד מגלגלי המטוס. למקווה ישראל לא הגיע ז'ול ודרין באותו היום לאכזבת הרבבות שהמתינו לו.

רק למחרת היום ב-28 בדצמבר, לאחר שתיקן את הגלגל שנשבר המריא מיפו ונחת כעבור כמה דקות בשטח שהוכן לכבודו ליד מקווה ישראל וזכה ל"קבלת הפנים" הרשמית המפוארת.

מושל ירושלים, הפאשה של יפו, קונסול צרפת והאחרים, כל אחד בירך בתורו והעלה על נס את גודל המבצע וחשיבותו. ודרין, בתשובתו, התנצל על שלא יגיע הפעם לירושלים, משום שהוא ממהר לקהיר.

יחד עם זאת, הבטיח כי בדרכו להודו דרך בגדד ובצרה יבקר גם בעיר הקודש. טרם המריא הגישה לו בתו של הקונסול הצרפתי סל מזון כצידה לדרך. הוא הודה לה בלבביות ולקול צחוקם של הנוכחים אמר שבצהריים הוא מוזמן לארוחה אצל שגריר צרפת בקהיר.

באותו יום נערכה לכבודו על ידי הקונסול הצרפתי, אירוע חגיגי במלון פארק של הברון יוסטינוב, במושבה האמריקאית טמפלרית מצפון ליפו. למחרת, ב- 29 בדצמבר 1913 בשעות הבוקר המריא ז'ול ודרין לקהיר בהבטחה שבשובו, בדרכו להודו, ינחת בירושלים. אבל יומיים לאחר מכן, ב- 31 בדצמבר 1913, ערב ראש השנה האזרחית החדשה, נחתו כאמור בירושלים שני טייסים הצרפתיים האחרים, מהטיסה השלישית,  בונייה וברנייה , שהיו לעולי-הרגל  הראשונים שהגיעו לירושלים בדרך האוויר.

הצלחתם של הטייסים הצרפתיים לטוס מעל המזרח התיכון עוררה את הטורקים, שליטי האיזור, ואלה החליטו להוכיח את כוחם גם בתחום זה. בראשית 1914, הקימו הטורקים את "משלחת קהיר" כדי להוביל טיסה של 2,370 ק"מ מקונסטנטינופול לאלכסנדריה דרך לבנון וארץ ישראל. שני המטוסים הטורקיים יצאו לדרך ב-8 בפברואר 1914, אולם לא הגיעו ליעדם. המטוס הראשון התרסק בסמוך לכנרת, ליד עין גב  ושני טייסיו נהרגו.
 
המטוס השני הגיע אומנם ב-9 במרס לארץ ישראל ונחת ביפו. אך לאחר שהמריא התרסק בים התיכון. רק מאוחר יותר, בעזרה חלקית של הובלת מטוס על פני הקרקע הצליחו התורכים במשימתם.

אגב, התרסקות המטוס הטורקי בא"י, הביאה אז את ראשי היישוב היהודי ובעיקר את מאיר דיזנגוף ראש עיריית ת"א, להפעיל מגבית לרכישת מטוס חדש לטורקים, אך זה כבר סיפור אחר שיובא כאן בקרוב.

כאמור, לרגל המאורע החשוב של הטיסה הראשונה שהגיע לארץ ישראל, יתקיימו השנה מספר אירועים מרכזיים. המרכז לתעופה ספורטיבית יערוך ביום העצמאות תערוכה ומפגן אווירי אזרחי לציון 100 שנות תעופה וחלל.

מוזיאון התעופה והחלל ראשון לציון מכין תערוכה בהשתפות חברות תעופה והתעשיות התעופתיות ביום העצמאות. מוזיאון ארץ ישראל מכין תערוכה שתסקר פעילות בין השנים 1913- 1948 .
 
התצוגה בעלת אופי היסטורי-נוסטלגי, ומיועדת בעיקר לבני נוער .בתצוגה תשותף הרפליקה של הבלריו 11, אותו מכין בימים אלה, ההיסטוריון התעופה דני שלום, שגם הפיק לרגל האירוע אנציקלופדיה דיגיטלית לתולדות התעופה והחלל בישראל.
בסביבות יוני מתוכנן להתקיים באיזור  פארק צ'ארלס קלור במקום בו נחת המטוס, טקס ממלכתי ובו תחנך אנדרטה לציון הנחיתה. ככל הנראה תשתתף באירוע גם נכדתו של ז'יל בלריו שכבר הביעה נכונות להגיע לארץ לאירוע. נכדו של הטייס שר החוץ הצרפתי לשעבר, הבהיר כי אינו מעוניין להגיע. 

 השרות הבולאי מתכנן הנפקת שלושה בולים לציון האירוע. לפרויקט המיוחד הזה צפויה להצטרף גם החברה לפיתוח יפו העתיקה, שתארגן  יום אירועים לציון 100 שנות תעופה בישראל כולל הפרחת כדורים פורחים, עפיפונים ועוד.

    


הסברי תמונות:

1. התמונה העליונה:   תמונת שמן של דני שלום, המתאר את נחיתתו של ז'ול ודרין בחוף יפו. מימין ז'ול ודרין בתקופת טיסתו לא"י

2.   ז'ול ודרין בעת הטסת המטוס מסוג  בלריו 11. מימין, מתכנן המטוס, הגיבור הצרפתי  לואי בלריו, לימים בעל מפעל ענק לייצור מטוסי קרב ונוסעים.    נכדתו עתידה להגיע  לת"א להשתתף באירוע

3. למעלה מטוס הבלריו בעת טיסה. למטה,  סיבוב הרוטור בעת המראת מטוס הבלריו עם ז'ול ודרין, מבירות לכיוון יפו.

4. נתיב הטיסה הראשונה לארץ-ישראל. דרך ארוכה עשה מטוס הבלריו של הטייס הצרפתי ז'יל ודרין מפאריז ועד לנחיתתו החגיגית במקווה ישראל. איור דורית אביב

5. קבלות הפנים החגיגיות שנערכו לטייס הצרפתי  ז'ול ודרין ביפו וביירות.

6.דגם האנדרטה שמבקש דני שלום להציב בחוף צ'ארלס קלור במסגרת הנצחת האירוע. ועדת השמות בעיריית ת"א, צפוייה לקבל בימים אלה החלטה בעניין זה

7. היסטוריון התעופה דני שלום, לצד הרפליקה של מטוס הבלריו 11, אותו הוא בונה במחסן של בית הספר הולץ בת"א. למעלה מימין, השלט בבית הספר המכריז על הפרוייקט החינוכי.
תגובות
ישנן 1  תגובות.     להוספת תגובה
1.  מרתק וחדש עבורי
כתבה נהדרת ותודה

קובי לידרמן, liderman@netvision.net.il
נכתב בתאריך:  13/09/2013 סגור חלונית


  חזור למעלה  חזור למעלה  




For english click here


טיולים

כל הטיולים




חדשות

כל החדשות


מסמך השבוע
מסמך השבוע

לקראת הבחירות הקרובות. מסמך מ 1918 על תעמומלת הבחירות שהיתה בתל אביב. תעמולה לא כ"כ שקטה



תמונת השבוע
תמונת השבוע

 זיכרון של פעם. גן  פרסומת לגן החיות של תל אביב. בתחילה היה  הגן מחוץ לעיר ולאט לאט העיר התקרבה לגן ולפתע הגן היה במרכזה והפך למיטרד


<< פברואר, 2020 >>
א ב ג ד ה ו ז
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
             
כל האירועים


הצטרפות לרשימת תפוצה


צור קשר


קישורים שימושים
עמוד תיור ישראלי בפייסבוק - הצטרף ע"י עשיית LIKE
לוח אירועים וחדשות של המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות
אתר הטיולים והמידע - תל אביב שלי
פרש - האתר להיסטוריה וידיעת הארץ
לוח המראות ונחיתות און ליין
מגילות ים המלח - תצוגה דיגיטלית
מאמרים בנושא תולדות ארץ ישראל שהופיעו בכתבי העת קתדרה ועת-מול
נתונים סטטיסטיים עכשווים על תל אביב, כולל שנתונים
תחזית מזג אוויר בתל אביב
כל הקישורים



פורומים פופולארים
חוות דעת ועצות של מטיילים
פורום מורי דרך מייעצים
מעולמם של בתי המלון
טיפים והמלצות מתיירות חו"ל
ספרי תולדות ארץ ישראל - יד שנייה - מכירה - החלפה
כל הפורומים


אתר תל-אביב שלי,  My Tel-Aviv - בעריכתו של אילן שחורי, ההיסטוריון של תל-אביב, מביא לגולשים חובבי תל אביב, ההיסטוריה של ארץ ישראל והציבור הרחב, מידע רב במאות כתבות, מאמרים, ניתוחים  מסמכים ותמונות העוסקים בהיסטוריה של העיר העברית הראשונה. ראו גם העמוד המיוחד בפייסבוק: http://www.facebook.com/MyTourIl
 

עמוד הבית  |  שאלות ותשובות  |  קישורים  |  סרטונים  |  חדשות  |  הוסף למועדפים  |  צור קשר  |  מפת האתר  |  מאמרים בנושאי תיירות ברחבי א"י  |  תמונות מימי תל אביב הקטנה  |  כיכר המדינה

2011 © כל הזכויות שמורות mytelaviv.